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Thema: Poly-ICLC

Poly-ICLC
Angehöriger13
24.04.2012 21:51:59
Hallo,

hat jemand Erfahrung mit Poly-ICLC?

Danke im Voraus!
Angehöriger13
R2D2
25.04.2012 00:09:40
Auf dem letzten Infotag in Düsseldorf berichtete ein Astrozytom-III-Patient über seine Therapie mit Poly-ICLC. Interessant finde ich nachfolgende Gedanken:

"...Wirkte poly-ICLC in der entscheidenden frühen Studie (Salazar et al.,1996) wirklich? Es war eine kleine Zahl, junger, stark motivierter, selbstspritzender Patienten, günstigerweise ohne bedeutende Nebenwirkungen.
Poly-ICLC, im wesentlichen eine doppelsträngige RNA (dsRNA), vergleichbar DNA (Erbsubstanz: Nukleinsäure). Auch Viren und Bakterien benutzen diese, nur oft leicht modifiziert. Bei veränderter Nukleinsäure kann in höheren Organismen, z.B. Maus oder Mensch, relativ unspezifisch abwehrend dagegen reagiert werden, z.B. durch Ausschütten von Zytokinen, die u.a. über aktivierte Makrophagen, Dendritische Zellen, Lymphozyten, das Immunsystem stimulieren können. Z.B. können veränderte DNA, nichtmethylierte CpG-Anteile wirken. Inzwischen wurden in tierischen Zellen Rezeptoren für diese fremden Produkte gefunden, die Toll-like-Rezeptoren heißen (TLR). dsRNA hat einen TLR3, Imiquot eien TLR7/8, CpG-DNA einen TLR9.
Seltsamerweise haben Zytokine, wie IL-2, IL-6, TNF ind IFN nicht korreliert mit i.m. gespritzten poly-ICLC in den oben genannten Studie. Nur der Anstieg von Serum OAS-Aktivität deutete auf eine klinische antivirale Antwort hin. In dieser Studie schnitten die Patienten, die mehr als nur einmals pro Woche gespritzt hatten besonders gut ab. Dies könnte doch eher auf eine direkte Wirkung auf den Stoffwechsel der Tumorzellen hindeuten, eher als auf eine indirekte Immunstimulation.
Zudem, wenn das Immunsystem in der Peripherie eine antitumorale Wirkung durch poly-ICLC aufgebaut hätte, wären die Ergebnisse in einer anderen Studie gegen Nierenzellkarzinom, besser verlaufen (Giantonio-BJ et al., 2001). Hier gab es bei diesem relativ immuntheraieempfindlichen Tumor unter poly-ICLC keine einzige objektive Antwort. Haben die Gliome einen spezifischen Angriffspunkt, trotz Barriere des Blutweges und fehlende Lymphwege?? Sollte man versuchen intratumoral zu spritzen? Gibt es in Deutschland noch eine ICLC-Studie? Mehr daten würden mich interessieren. (Dr. P. Möller)
R2D2
redwood
25.04.2012 18:29:34
Neuro Oncol. 2010 Oct;12(10):1071-7. Epub 2010 Jul 8.
A multi-institution phase II study of poly-ICLC and radiotherapy with concurrent and adjuvant temozolomide in adults with newly diagnosed glioblastoma.
Rosenfeld MR, Chamberlain MC, Grossman SA, Peereboom DM, Lesser GJ, Batchelor TT, Desideri S, Salazar AM, Ye X.
Source

Department of Neurology, 3 W. Gates, University of Pennsylvania, 3400 Spruce St., Philadelphia, PA 19104, USA. myrna.rosenfeld@uphs.upenn.edu
Abstract

The objectives of this study were to determine the safety and efficacy of polyinosinic-polycytidylic acid stabilized with poly-l-lysine and carboxymethylcellulose (poly-ICLC) when added to radiation and temozolomide (TMZ) in adults with newly diagnosed glioblastoma (GB). Patients received external beam radiation with concurrent TMZ (75 mg/m(2)/day) followed by adjuvant TMZ (150-200 mg/m(2)/day for 5 consecutive days once every 9 weeks) and intramuscular poly-ICLC (20 mg/kg/dose given 3× per week for weeks 2-8). An adjuvant cycle was operationally defined as 9 weeks and patients continued adjuvant therapy until toxicity or disease progression. Ninety-seven patients were enrolled (60 men) with a median age of 56 years (range 21-85) and Karnofsky performance status of 90% (range 60%-100%). Fourteen patients did not start adjuvant treatment. Common treatment-related Grade 3-4 toxicities included neutropenia (20.6%), leukopenia (16.5%), thrombocytopenia (9%), and rash (1%). The entire cohort had a median survival of 17.2 months (95% CI: 15.5-19.3 months) with survival at 12, 18, and 24 months of 73.2%, 47.4%, and 29.9%. For subjects 18-70 years old, median overall survival was 18.3 months (95% CI: 15.9-19.8 months), as compared with 14.6 (95% CI: 13.2-16.8) reported by the EORTC 26981/22981 trial. These results demonstrate that poly-ICLC can be added to standard radiation and TMZ in patients with newly diagnosed GB without additional significant toxicities. Survival data at 12 and 18 months suggest that this may improve the efficacy of chemoradiation and adjuvant TMZ in this patient population.



J Intern Med. 2012 Feb;271(2):183-92. doi: 10.1111/j.1365-2796.2011.02496.x. Epub 2012 Jan 4.
Dendritic cell-targeted protein vaccines: a novel approach to induce T-cell immunity.
Trumpfheller C, Longhi MP, Caskey M, Idoyaga J, Bozzacco L, Keler T, Schlesinger SJ, Steinman RM.
Source

Laboratory of Cellular Physiology and Immunology and Chris Browne Center for Immunology and Immune Diseases, The Rockefeller University, New York, NY 10065, USA. trumpfc@mail.rockefeller.edu
Abstract

Current vaccines primarily work by inducing protective antibodies. However, in many infections like HIV, malaria and tuberculosis as well as cancers, there remains a need for durable and protective T-cell immunity. Here, we summarize our efforts to develop a safe T-cell-based protein vaccine that exploits the pivotal role of dendritic cells (DC) in initiating adaptive immunity. Focusing on HIV, gag-p24 protein antigen is introduced into a monoclonal antibody (mAb) that efficiently and specifically targets the DEC-205 antigen uptake receptor on DC. When administered together with synthetic double-stranded RNA, polyriboinosinic:polyribocytidylic acid (poly IC) or its analogue poly IC stabilized with carboxymethylcellulose and poly-L-lysine (poly ICLC), as adjuvant, HIV gag-p24 within anti-DEC-205 mAb is highly immunogenic in mice, rhesus macaques, and in ongoing research, healthy human volunteers. Human subjects form both T- and B-cell responses to DC-targeted protein. Thus, DC-targeted protein vaccines are a potential new vaccine platform, either alone or in combination with highly attenuated viral vectors, to induce integrated immune responses against microbial or cancer antigens, with improved ease of manufacturing and clinical use.

© 2011 The Association for the Publication of the Journal of Internal Medicine.

redwood
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